Säkerhet Vid Internethandel

Det har blivit väldigt mycket säkrare att handla på nätet idag, än vad det var för bara ett par år sedan. Hela branschen har fått ett bredare säkerhetstänk. I stort sett alla seriösa säljare på nätet har avancerade säkerhetsfunktioner som skyddar dig som kund när du handlar hos dem. Det kan handla om allt ifrån krypterade betalnigssidor(hindrar avlyssning av trafik) till att koppla upp sig mot externa parter, specialiserade på säkerhet, som sköter hela betalningsförfarandet, och därmed säkerheten. Det ligger i säljarens intresse att köpet sker på ett säkert sätt.

Ångerrätt mm.

All försäljning via internet, postorder och telefon lyder under distans- och hemförsäljningslagen. Lagen ger dig som konsument rätt till minst 14 dagars öppet köp, du kan alltså ångra ditt köp och få tillbaka dina pengar inom 14 dagar. Lagen säger också att du vid handelstillfället alltid tydligt ska få information om att lagen gäller.

Vid tillbakadraget köp så säger lagen att är det du som konsument som ska stå för eventuell returfrakt. Dock är det så att många butiker på internet betalar hela kostnaden för returfrakten vid tillbakadraget köp. Information om det kan du hitta på handlarnas respektive hemsidor.

Om det skulle bli osämja mellan dig och företaget du har handlat av kan du vända dig till din lokala konsumentvägledning, konsumentvägledning finns i de flesta av våra kommuner. Det är också möjligt att göra en anmälan till konsumentverket, mer information om det finns på deras hemsida.